Goldfinger

Die avond werd ik uitgenodigd door Egbert om in het Geoffrey Donaldson instituut te komen kijken naar een originele jaren zestig 35mm technicolor film. En ik citeer even Filmvriend De Jong E: “Technicolor bestaat uit 3 verflagen, zoals bij een drukproces, op een basislaag zwart-wit, waardoor de kleuren beter behouden blijven dan bij veel filmprints van recenter datum.”
Dit geheel ter zijde.

IMG_20151114_142745

Ditmaal zag ik er de James Bond klassieker Goldfinger.

En wat een heerlijke klassieke Bondfilm! Er is een zekere rauwheid en hardheid in de scènes en het handelen van James Bond, ook al is de film een halve eeuw oud. Mijn all-time favorite Bond, Sean Connery, is zwarter dan wit, iets wat in de eerste JB films toch opvalt; een meer rauwe mannelijke Bond. Een film met scènes die kunnen dienen als schoolvoorbeeld voor de klassiek gemaakte film; typische close ups van blikken, shot-tegenshots, duidelijke inserts en een netjes lineair vertelt verhaal. Dit samen met enkele in het hoofd gegriefde scènes; Oddjob die een standbeeld een kopje kleiner maakt, James Bond die bijna letterlijk door een laser wordt ontmand en het Bondmeisje in goud.

“Zorg ervoor dat je in je film minstens één beeld hebt gefilmd dat de mensen bijblijft, dan onthouden de mensen je film en heb je al veel bereikt als filmmaker”, zei wijlen mijn filmdocent Dirk Lauwaert. En dat klopt. Hier misschien niet omwille van het esthetische van het beeld, maar wel omwille van de scènes. In deze spionnenfilm nog netjes: zonder bloedvergieten, ze vallen bij bosjes maar netjes aan de kant, zonder kleerscheuren, zonder gulzige bloedspetters. Waarom zou het anders moeten, film is toch geen realiteit?!

Ook al is From Russia With Love nog steeds voor mij de meest tijdloze James Bond film, toch wist deze Bond mij opnieuw mee te nemen in zijn universum. Met een normale boef die Fort Knox wil overmeesteren zodat al zijn goud meer waarde krijgt, gerugsteund door Oddjob; de kleine struise Koreaan met een ongewoon dodelijk wapen. Wat me opvalt is dat in deze Bondfilm al sterke vrouwen ten tonele verschijnen. De Bond Girls vallen hier nog wel met hoopjes; ofwel in zwijm voor hem ofwel worden ze gedood. Toch stralen ze kracht uit.
Met Pussy Galore, neergezet door een ravissante Honor Blackman, als tegenhangster van James Bond. Sinds lang was zij trouwens de oudste Bond Girl (38). Recent werd ze van de troon gestoten door Monica Belluci (52) in Spectre.

Een wat vreemde Bond Girl is Pussy. Ze laat zich voortdurend door vrouwen omringen, is totaal niet in Bond geïnteresseerd, laat duidelijk haar afkeer merken ten opzichte van haar baas Goldfinger en heeft een eigen vliegtuigacademie uitsluitend voor mooie vrouwen: “You’re a woman of many parts, Pussy”, zegt James nog. De eerste lesbische Bondgirl?

Tot Bond, in wat lijkt op een aanranding, haar kan overtuigen van zijn charmes. Onder dwang geeft ze toe: “Where do you hide your knuckels of Gold, Pussy?” Dat kon toen nog op groot scherm.

De prachtige jaren 60 look komt eens ze sterk tot leven op groot doek, details vallen meer op, zeker wanneer de Aston Martin van Bond door de bochten scheurt in Zwitserland. Een mix van hoog opgetrokken broeken, diepe decolletés, handgevechten en stijlvolle achtervolgingen begeleid door een prima soundtrack met één van mijn favoriete JB songs, Shirley Bassey met “Goldfinger”. Buiten het nu wat naïeve karakter van de film, de stripachtige personages en de wat makkelijke plotwendingen blijft dit een goed gemaakte en aangenaam te herbekijken Bondfilm. Een uitdaging voor me is om ooit zelf eens zo’n script te schrijven, misschien eerst in stripvorm? Dar zou ik meteen voor tekenen.

Na de film stond de vader van de gastheer recht. “Nou, die is nog steeds even goed als toen ik hem in 1965 in Londen zag met enkele vertegenwoordigers.” Zonder dat ik het besefte zat er een getuige van de oorspronkelijke film, mee in de zaal. En hij genoot ervan, net als ik.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close