Le Passé devant Nous

Creatief Filmatelier

Ik blijf met film bezig. Ik ondersteun projecten en geef les in filmmaken. Hij die coacht in beelden en verhalen dus. Elk semester ga ik met mijn groep cursisten ‘Creatief Filmatelier’ (Volwassenenonderwijs, CVOLino) naar één van de betere films kijken, geprogrammeerd op donderdagavond door het cultureel centrum de Adelberg.

De filmgroep bestaat momenteel uit een tiental cursisten, een heel diverse groep mensen van 29 tot 79 jaar. En dat zorgt voor vele verhalen. Het semester daarvoor werkte ik met de groep rond ‘Digital Stories’. Het werden één voor één heel persoonlijke pareltjes. Dit heeft deze groep dan ook bijzonder gesmeed. Net als de film die we deze avond zagen kreeg je door het universele thema – bindingsangst –  een film te zien die je als een emotionele brok voor de ogen werd geschoteld en zich liet vertellen in een integer persoonlijk verhaal.


Nathalie Teirlinck

De film werd voorafgegaan door een woordje uitleg van de regisseuse zelf;  Nathalie Teirlinck, een charmante jonge dame die met deze film haar langspeelfilmdebuut maakte. Duidelijk een film met een visie, artistieke kwaliteiten en goede keuzes, niet de film van een beginner, maar van een volwassen vrouw die het medium naar haar hand kan zetten. Zij vertelde vooraf dat ze van documentaire hield en van film, maar in haar proces als studente meer en meer zag hoe dat fictiefilm haar medium zou worden. Terwijl documentaire als een spiegel is, is film eerder een vergrootglas voor haar.


De film: het verleden voor ons of “Le Passé devant Nous”

Het is een Franstalige film die gaat over een eigenzinnige vrouw, Alice. Zij werkt als luxe escortedame en geeft de indruk haar leventje min of meer onder controle te hebben; ze weet wat ze wil en niet wil. Plots krijgt te horen dat haar ex-man verongelukt is en zij nu moet instaan voor hun zoontje, een kind waar ze sinds zijn geboorte geen contact meer mee had, ze luiep ervan weg. Zo wordt ze van een rollenspeelster (zij die een rol speelt voor haar klanten) plots in het dagelijkse leven gedwongen tot een heel andere echte rol, die van moeder. Dat zij er problemen mee heeft en niet weet hoe hiermee om te gaan wordt snel duidelijk.


Het is een verhaal dat draait rond de personages en associatief wordt verteld
.

Je gaat mee in hun wereld en tracht ergens houvast te vinden in alles wat hen overkomt.
Die houvast, louter structureel dan, vind je in het repetitieve. Sommige elementen komen terug: beelden, woorden, geluiden. Een gsm die blijft afgaan, een loopband, een zin… Maar dan anders, ze veranderen afhankelijk van de nieuwe context die zich voordoet. Knap. Een scenario dat stevig doordacht is en vanuit een juist gevoel werd geschreven.

De film zit visueel de personages op de huid, letterlijk, vele close ups en geeft het hoofdpersonage weinig ruimte; alles komt ook letterlijk op haar – en jou als kijker – af, zo is het openingsschot (dat eerst in zwart begint en je laat raden waar je bent door het geluid) al meteen een eye catcher, zij die voor de camera uit lijkt te lopen, aan het trainen in een fitnesscentrum.

De fotografie en het camerawerk zijn mooi en secuur uitgedokterd. 

Het geeft je mondjesmaat bewegingsruimte, naarmate het kind, Robin, in het leven komt van Alice en zij meer begint toe te laten. Alle interieurs blijven de sfeer ademen van een huis clos. Weinige long shots die pas later duidelijk maken waar het gefilmd werd. Gefilmd trouwens in Brussel tijdens de lockdown in de winter van 2015, die wrede poëzie van de realiteit doordrenkt de film op alle niveaus.

Mede door het knappe acteerwerk blijf je met open mond kijken (met een beklijvende bijrol van Johan Leysen, in de rol van Alice haar vader). De hoofdrolspelers, de Canadese actrice Evelyne Brochu en de jonge (5jaar!) acteur Zuri François, zorgen ervoor dat je niet loslaat. Zuri zet goed gecoacht zijn eerlijk wereldje neer en Evelyne speelt overtuigend menselijk en genuanceerd een innerlijk complex personage. Zodanig dat je, ondanks de minder sympathieke keuzes van het personage, voelt hoe zij worstelt met alles en waarom ze nu net die keuzes maakt. Echt een ontdekking.

Associatief en symbolisch

Teirlinck vertelde dat ze geïnspireerd werd door regisseurs zoals Ingmar Bergman en Terence Mallick. Het relationele en eerder beeldend associatieve dat je bij beiden terugvindt, met vaak symbolische elementen, zie je hier ook in de montage en keuze van shots. Het vraagt net iets meer moeite van je als kijker. Ook wordt er zuinig omgesprongen met informatie over Alice’s verleden, maar het werkt. Je bent mee met haar, je wil haar leren kennen zonder dat je al meteen bij de hand wordt genomen waarom ze doet wat ze doet en je vanuit een (voor)oordeel of psychologische etiquette haar gaat volgen. Neen, zij is van vlees en bloed, complex en gunt je een blik in haar wereld.

Tot slot maar zeker niet minder is ook de muziek en het gebruik van de directe geluiden een belangrijke bron om je mee te nemen.

Het geluid wordt wat mij betreft net zoals de beelden gebruikt, close, helder, repetitief, vertellend zonder teveel te willen vertellen met daaronder zuinig gebruik van muzikale elementen gemaakt door John Parish. Wat mij betreft een sounddesign en een muziekscore zoals het hoort in een film als dit. Een film die blijft nazinderen en ik iedereen kan aanraden.

God ja, er loopt echt wel talent rond en als er dan goede verhalen zich aandienen is dat mooi om zien hoe alles en iedereen samenvalt, als een hechte groep artiesten die je laten zien dat de wereld niet zwart of wit in elkaar zit, maar nu eenmaal pijnlijk mooi is.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close