Blade Runner 2049

Er was eens

Er was eens een stoere agent die op robots jaagde, een Blade Runner.
Of was het een androïde of een mens van vlees en bloed of…
En er was eens een mooie vrouw of een dode vrouw en haar kind of…

Blade Runner 2049, photo by Courtesy of Warner Bros. Picture – © 2017 Warner Bros.

Een sterk vervolg

Dit verhaal speelt zich af dertig jaar na de gebeurtenissen van de eerste Blade Runner waarin Deckard als een uitgebluste agent jaagt op Replicants en daar wordt geconfronteerd met een wel zeer menselijke soort.
Opnieuw volgen we een Blade Runner, K , een nieuwe generatie, zielloos doolt hij rond en vangt oude modellen van Replicants, tot hij een vreemde ontdekking doet. Deze ontdekking leidt hem naar een verleden dat gelinkt blijkt met zijn eigen geschiedenis. Tot zover het verhaal. De rest moet je zelf ontdekken. Wel is zeker dat de regisseur, Dennis Villeneuve (regisseerde ook al Arrival), nog net genoeg ruimte laat om er zelf je verhaal van te maken, zonder te verdwalen.

Je kan de film los zien van de originele film, maar het helpt om die eerst gezien te hebben. Dit is niet zomaar een verhaaltje. Het is zoals de originele cultklassieker, een neo-noir genre, even sfeervol, mysterieus en knap gemaakt.

Dark scifi realisme

Blade Runner 2049 behoort tot één van de favoriete films van mijn zoon. Als jonge puber ging hij die voor een tweede keer bekijken met mij in de cinema en nu nogmaals op schijf in 4K. Minder indrukwekkend gaf hij toe als in de cinema, maar nog steeds een verhaal waarin hij zich graag laat meeslepen.
“Het is erg realistisch,” gaf hij aan,”zo zou het in de toekomst kunnen zijn.”

Een sombere toekomst wel, waarin er niets verder werd gedaan aan de klimaatproblemen en waarin de technologie, na een grote black-out, het uiteindelijk overneemt van de bange mens.

To suck or not to suck?

Toen ik de film voor het eerst zag in de zaal, stonden er op het einde een groep jongeren op met een diepe zucht. “Deze film suckt!”. Was het omwille van het complexe plot, het einde of de traagheid? Misschien alle drie. Gelukkig lijkt dit zo voor een selecte groep. Ik kan me inbeelden dat als je komt voor een actiefilm deze scifi je niet zal bekoren, het is geen Predator of Alien. Het is een verhaal dat werkt als in een goed boek: eerst leer je via prachtige beschrijvingen het personage en het arena kennen, je moet hierbij even doorzetten en dan voor je het weet drijf in een wereld die je niet meer loslaat tot je naar adem hapt, wakker wordt en denkt, oef, het was maar een nare droom. Een toekomst die je niet wil, behalve dan misschien die mooie hologrammen die je steeds opnieuw verleiden.

K staart naar Joi

Het is goed gemaakt. Laten dat duidelijk zijn. Mooi geacteerd door Ryan Gosling, die als K stilaan los komt van zijn emotieloos bestaan, met een gastrol van Harisson Ford die groots blijft. En niet te vergeten als antagonist opnieuw iemand van een Nederlander (denk aan Rutger Hauer in de eerste Blade Runner), maar nu een Nederlandse: Sylvia Hoeks als Luv. Een keiharde gevallen engel.
Ook de cinematografie door Roger Deakens (cinematograaf o.a. van de James Bondfilm Skyfal), het licht en het camerawerk zijn verbluffend. Beelden die op je netvlies gebrand blijven, waarvan sommige shots lijken te knipogen naar de klassieker Metropolis. Dat samen met de donkere decors en de muziek van Hans Zimmer tovert je een wereld die mooi en tegelijk lelijk is.

Ryan Gosling en Ana de Armas
© 2017 Alcon Entertainment, LLC.

Dennis Villeneuve neemt er zijn tijd voor (163 minuten). Elke scène wordt voorzichtig opgebouwd en baadt in sfeer en kansen voor de acteurs om met weinig woorden veel te zeggen, net zoals de beelden, alles is tot de essentie herleid. En voor sommigen is dat net iets teveel.

Thema

De film behandelt een aantal klassieke thema’s zoals die van de afwezige vader met de nodige existentiële vragen en wat doe je daarmee in een wereld waarin je niet meer weet wat echt is en wat niet? Hoe ga je daarmee om?

Hoe K ermee omgaat mag je alvast bewonderen in Blade Runner 2049, nu ook op 4K en binnenkort wellicht in 8K en dan 16K en… tot we zelf volledig gedigitaliseerd en gerobotiseerd wonen in 2049.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close